FANDOM

Jag har gjort tzatsiki hur många gånger som helst och jag vet inte om det går att skriva ner allt finlir, men utgå från det här så borde det bli fantastiskt.

Ingredienser:

1 gurka

Salt

Turkisk yoghurt i hink. Den som säljs i typ crème fraiche-burkar är annorlunda.

1 vitlöksklyfta

Mynta, 5-10 färska blad eller en dryg tesked torkad. Färsk är fantastisk, kanske inte kan bli för mycket.

1 krm vit balsamvinäger

Lite nymalen svartpeppar om man vill. Jag brukar ha det men jag vet inte om det tillför något.

Olivolja. Jag gillar Fontanas kalamataolja som tusan men det är en kraftig smak.

Utförande:

Jag fick med en mojäng till min mandolin som gör tunna tunna juliennestrimlor, som tändstickor ungefär. Om man råkar ha en sån så blir konsistensen mindre grötig än med rivjärn. Annars:

Riv gurkan grovt. Rör ner salt och pressa ur vätskan när den stått några minuter.

Blanda med yoghurt, inte för mycket för då känner man inte smaken - bara tillräckligt för att det ska bli en sås och inte en sallad. Pressa i vitlöksklyftan, blanda i mynta, svartpeppar och vinäger. Låt den så 20-30 minuter för att smakerna ska blandas och för att slippa få rå nypressad vitlök i munnen när du provsmakar. Smaka av med salt och vinäger och rör i olivolja, ju mer desto godare - speciellt om den är god(!)