FANDOM

Jag tycker ju egentligen inte det här är matlagning, man bara kombinerar saker man har köpt färdigt. Tycker ändå det är värt att skriva om för att så många gör på sätt som jag aldrig skulle göra - främst att de använder ketchup, svensk senap och vanlig inlagd gurka vilket gör alltihop plågsamt sött. Det andra är att hamburgaren ofta är överstekt vilket får det att smaka skolmat. Det är ett mycket mindre problem om den är lite understekt. Och jag har faktiskt fått beröm av en snabbmatsälskare som ätit hamburgare i hela Europa :)

Ingredienser: Edit

P 20160612 215409

Max Frisco hamburgerbröd

Fransk (osötad!) senap

Tomat

Isbergssallad

Ica Rätt enkelt hamburgare/Quorn Burgare(veg)

*Bacon/Liquid smoke

Rödlök/knipplök/röd knipplök

Inlagd jalapeño, urkärnad

Max hamburgerdressing, Hot Creole är min favvo

Inlagd hel gurka; polsk mjölksyrad, palestinsk och libanesisk är extra goda men vanlig saltgurka går också bra

"Tillagning": Edit

Lägg salladen i kallt vatten (gärna med is) i kylen minst en timma innan, det gör den riktigt krispig.

Sätt plattan på trean om du använder stekpanna och på fyran om du använder grillpanna. Låt den bli het, det tar en stund. He i lite vatten för att kolla, om det fräser till och försvinner är den lagom varm, om det pärlar sig och far omkring är den för varm.

Lägg i burgaren och ett par baconskivor, alternativt stänk några droppar rök på hamburgaren. Stek i tre minuter eller grilla i två och en halv. Vänd och ge dem lika länge på andra sidan.

Stoppa brödet i brödrosten om du har en sån som kan rosta bara insidan, lägg det annars någonstans i pannan där det inte är så flottigt.

När brödet är färdigt; bred senap på den undre halvan. Täck med tomatskivor och lägg på krispiga salladsblad. Lägg på burgaren. Ovanpå den bacon om du vill, ordentligt med lök och eventuellt jalapeño. Bred rejält med hamburgerdressing på locket och lägg på det. Servera med en hel inlagd gurka.

*Jag ska väl erkänna att jag ibland har använt både rökarom och bacon. Men jag använder ekologisk bacon så jag är en snäll människa ändå.